(kratek)
OPIS IGRE PANDOLO
PANDOLO
MACA


1.
Splošno
Igra Pandolo
poteka na igrišču, ki ima obliko krožnega izseka in se
širi v smeri napada (slika 3). Igra poteka med
dvema ekipama s po tremi igralci, pri čemer je vsaka
po enkrat ali večrat izmenično v napadu oziroma
obrambi. Cilj napadalčeve igre je doseči čim večjo
razdaljo tako, z udarci pandola – 11cm dolge,
na obeh koncih ošiljene lesene paličice - čim dlje od
startne točke baze – 40cm x 60cm velike plošče
iz lesa ali kovine (slika 4). Naloga obrambnih
igralcev je ujeti pandolo, ko je ta še v zraku ali ga
zaustavljati čim bližje bazi in s tem napadalcu
onemogačiti doseganje razdalje.


Za igro
potrebujemo, poleg primernega prostora, pandola in
baze še maco, leseno palico dolžine 55cm. Z
maco napadalec odbija pandolo v smeri napada in s tem
nabira točke. Za ekipo v obrambi je predpisana obvezna
zaščitna oprema, ki jo sestavljajo zaščitne rokavice,
za branilce, ki stojijo najbliže pandolu pa tudi
zaščitna čelada. Izvedba uradne tekme zahteva sodnika,
ki skrbi za spoštovanje pravil igre, nemoten potek
igre ter igranje v športnem duhu.
Posebnost
igre je v tem, da se za ugotavljanje dosežene razdalje
oz. doseženih točk uporablja dolžina mace. Tudi
število točk se izraža v macah - primer: napadalec
doseže razdaljo 20 mac (11m) od baze. Pri ugotavljanju
doseženih mac ni dovoljena nikakršna pomoč, ki bi
zajemala merjenje ali uporabo označb na igrišču.
Napadalci morajo oceniti doseženo razdaljo, ki jo
lahko obrambi igralci sprejmejo - napadalčeva ekipa
dobi toliko mac, kot so ocenili - ali zavrnejo -
obrambna ekipa izvede merjenje razdalje. Merjenje se
izvaja s polaganjem mac(e) na tla. Če je bila ocena
pravila (pandolo je dosegel ocenjeno ali daljšo
razdaljo), napadalec doseže dvakratno število
ocenjenih mac. Če je bila ocena napačna (pandolo je
dosegel manjšo razdaljo od ocenjene), napadalčeva
ekipa izgubi vse do tedaj dosežene mace (tudi tiste,
ki so jih morebiti dosegli napadalčevi soigralci pred
njim).
2.
Specifični potek igre
Trije obrambni
igralci se razporedijo znotraj igrišča po lastni
presoji, z omejitvijo, da ne sme nihče stati na
razdalji manjši od 12 mac (6,6m) od točke, kjer
napadalec začenja ali nadaljuje igro. Znotraj razdalje
20 mac (11m) je za obrambne igralce obvezna uporaba
zaščitne čelade.
Napadalec
začne igro na bazni črti tako, da z maco udari po
bazi, zavpije "PANDOLO, PANDOLO..." in število do
takrat doseženih mac svoje ekipe (prvi napadalec
izjavi "NIČ"). Nato sledi servis: napadalec
vrže pandolo v zrak in ga skuša v zraku zadeti z maco,
da poleti v igrišče. Če pandolo preleti razdaljo 12
mac in prvič pristane v igrišču, je servis uspešen. Za
izvedbo uspešnega servisa ima napadalec na voljo tri
poizkuse.
Po uspešnem
servisu sledi izbijanje baze: en od obrambnih
igralcev vzame pandolo v roko in iz točke, kjer se je
pandolo ustavil ali prečkal stransko črto skuša z
metom zadeti bazo. Napadalec lahko bazo brani z oz. s
telesom (če se je pandolo dotaknil pred tem tal). Če
pandolo zadane bazo, je napadalec izločen,
doseže nič mac in igro nadaljuje naslednji napadalec,
če ga ekipa še ima na voljo.
Če pandolo
ne zadane baze ali če napadalec odbije pandolo v
igrišče, se igra nadaljuje z udarci od tal, ki
predstavljajo ključni del igre; napadalec z maco udari
pandolo, ki leži na tleh po enem od ošiljenih koncev
tako, da ta skoči v zrak. Ko je pandolo v zraku, ga
skuša z maco zadeti tako, da ta odleti v igrišče. Na
voljo ima tri poizkuse. Po prvem in drugem poizkusu se
igra nadaljuje iz mesta, kjer se je pandolo ustavil.
Po tretjem poizkusu se izvede ugotavljanje doseženih
mac.
Če pandolo
pri katerem od poizkusov izbijanja od tal preseže
končno črto igrišča (običajno je ta na razdalji med 60
(33m) in 80 (44m) mac, se šteje, da je napadalec
dosegel fuorikampo ("izven igrišča") in je zato
nagrajen z dodatnim bonusom mac, ki je določen v
odvisnosti od dolžine igrišča.
Kadarkoli
(pri servisu, po odbitem pandolu pri poizkusu
izbijanja baze ali pri izbijanju iz tal) obrambni
igralci ulovijo pandolo v zraku preden se je ta
dotaknil tal, je napadalec izločen. Izločitev
pomeni takojšnji konec napada, napadalec doseže 0 mac.
Z igro nadaljuje naslednji napadalec, če izločeni
napadalec ni bil tretji po vrsti z svoji ekipi. V
nasprotnem primeru ekipi v napadu in obrambi zamenjata
vlogi.
V primeru,
da so bili odigrani vsi za igro določeni krogi
(tipično 1-2), je igre konec. Tekmo dobi ekipa z
večjim številom doseženih mac. Če je število doseženih
mac obeh ekip enako, se tekma konča z neodločenim
izidom.
3.
Športno-tekmovalne in motorične prvine po posameznih
fazah igre
K doseganju
uspešnih rezultatov v igri pripomorejo
športno-tekmovalne in motorične prvine, opisane v
nadaljevanju. Igra je primerna za vse starostne
generacije in oba spola. V sklopu državnega prvenstva
Zveze sta uveljavljeni dve kategoriji tekmovanja:
mladinsko tekmovanje do 15 let in člansko tekmovanje,
ki je starostno neomejeno.
Sledi
opis posameznih športno-tekmovalnih in motoričnih
prvin, logično združenih po sorodnih fazah v igri.
a)
Servis
(slika 5) –
za uspešno izveden servis napadalec
vrže pandolo v zrak tako, da ta doseže višino, večjo
ali enako višini napadalca. Pandolo nato odbije na
največjo možno razdaljo tako, da ta prvič pristine v
igrišču na razdalji večji ali enaki 12 mac (6,6m). Za
izvedbo veljavnega servisa ima na voljo tri poizkuse.
Kvalitetno
izveden servis bistveno zniža možnosti, da je napadlec
izločen v poizkusu izbijanja baze, kjer večja razdalja
pomeni manjšo verjetnost zadetka. Bistvena spretnost
za uspešno izvedbo je natančnost zadevanja pandola v
zraku, ki jo zagotovita telesna koordinacija
in refleksi. Razdaljo je možno
dodatno povečati z večjo močjo udarca, kjer imajo
prednost fizično močnejši
b) Udarec od tal (slika 6) – udarci od tal so sestavljeni iz dveh faz. Prvo predstavlja udarec po enem od ošiljenih delov pandola z namenom dviganja od tal. Pri tem je pomembna natančnost udarca, saj lahko že nekaj milimetrov odloča o uspešnosti dviga. Potrebni spretnosti sta koordinacija in občutek, saj prevelika moč in višina dviga oteži drugo fazo.
Ker pandola po
izvedenem udarcu od tal ni dovoljeno
prestavljati ali obračati, so
posebno zahtevni dvigi, ko pandolo leži pravokotno na
daljšo simetralo igrišča. Po tovrstnem dvigu mora
napadalec za uspešen drugi udarec izvesti še obrat.
V drugi fazi
napadalec poizkuša pandolo, preden se ta dotakne tal,
zadeti v zraku in ga poslati čim dlje v igrišče.
Najbolje izkoriščeni tak udarec predstavlja udarec
preko končne črte (fuorikampo). Za uspešen udarec so,
podobno kot pri servisu, potrebni koordinacija,
refleksi in moč. Dodatna posebnost so dovoljenu
večkratni odboji pandola od mace, preden se pandolo
dotakne tal. Ti štejejo za en udarec in zahtevajo še
posebno spretnost.
c)
Izbijanje
baze – po uspešno
izvedenem servisu – pandolo je pristal v igrišču ter
ni bil ulovljen – imajo branilci možnost za izločitev
napadalca. Od točke, kjer se je pandolo ustavil,
branilec z metom pandola poizkuša zadeti bazo.
Verjetnost
uspešnega zadetka povečajo spretnosti metanja,
koordinacija, moč in natančnost. Najtežje mete
prestavljajo poizkusi izbijanja z razdalje približno
70 mac (38.5m), saj je potrebno zadeti relativno
majhno površino, velikosti 40cm x 60cm.
d)
Odbijanje pandola pri
poizkusu izbijanja baze –
pri poizkusu izbijanja baze ima napadlec možnost branjenja
le-te. Če se pandolo med letom še ni dotaknil tal, mu je
to dovoljeno le z uporabo mace. Gre za podobne spretnosti
kot pri servisu in drugi fazi udarca od tal, kjer je še
toliko pomebnejši refleks napadalca, saj nima natančnega
nadzora nad trenutkom, primernim za odboj. Uspešen odboj
šteje kot udarec, zato dodatna moč udarca prinese večjo
doseženo razdaljo.
Če se je pandolo
med letom že dotaknil tal, je branjenje baze dovoljeno
tudi s telesom. Odbiti pandolo s telesom se ne šteje k
doseženi razdalji. Pri branjenju s telesom so pomembni
refleksi in ocenjevanje (predvidevanje), ali bo pandolo
pred dotikom telesa napadalca zadel tla. Spretnost je
pomembna pri metih, ko pandolo proti bazi hitro potuje po
tleh (drsenje ali kotaljenje), saj je v tem primeru
odbijanje z maco napadalcu oteženo.
e)
Lovljenje in
ustavljanje pandola –
Posredovanje po udarcih – servisu, udarcu od tal in
odbitem pandolu po poizkusu izbijanja baze - predstavlja
večino nalog igralca v obrambi. Z uspešnim posredovanjem
lahko bistveno vpliva na število doseženih mac nasprotne
ekipe.
Ne glede na vrsto
udarca lahko branilec, preden se pandolo prvič dotakne
tal, pandolo ujame in ga pokaže sodniku. S tem je trenutni
napadalec izločen. Ta faza igre zahteva dobro fizično
pripravljenost branilca, reflekse, predvidevanje,
koordinacijo in spretnost lovljenja. Še večjo verjetnost
ulovljenega pandola zagotovi tek (šprint z mesta), ki
bistveno poveča področje, ki ga branilec pokriva.
Po tem, ko se je
pandolo med letom že dotaknil tal, ga lahko branilci
ustavljajo z vsemi razpoložljivimi sredstvi. Igra se
nadaljuje od točke največji razdalji v smeri napada, ki jo
je pandolo dosegel. Tako lahko branilci z ustreznimi
posredovanji, za karo so potrebni refleksi in
predvidevanje bistveno zmanjšajo doseženo razdaljo
napadalca.
Poseben primer
predstavlja servis, kjer lahko branilci pandolo ustavijo
pandolo preden ta doseže razdaljo 12 mac (6,6m). Servis je
tako neveljaven.
Dodatna prvina je
taktične in izkustvene narave in predstavlja taktično
postavitev branilcev, ki je lahko odvisna od trenutnega
udarca, napadalca, faze v igri in trenutnega rezultata. V
primeru, da ekipa v obrambi vodi (ima trenutno večje
število mac), bo z veliko verjetnostjo poizkušala
preprečiti pandolu prehod največje še sprejemljive
razdalje.
f)
Ocenjevanje
razdalje in taktično sprejemanje odločitev
– prvino taktične narave predstavljajo
odločitve pri ocenjevanju dosežene razdalje. Pri tem
morajo tako napadalci, ki podajo oceno, kot branilci, ki
odločajo o sprejemu ocene, upoštevati kontekst – število
do tedaj odigranih napadov, trenutni rezultat, pri tekmah
v sklopu turnirjev pa tudi trenutno uvrstitev in morebitne
trenutne rezultate na ostalih tekmah.
Pri konkretni
najavi oziroma sprejemu ocene si igralci pomagajo z
ocenjevanjem razdalje “na oko”, lahko pa si pomagajo tudi
z informacijami o morebitnih predhodnih, podobnih
ocenjevanjih in merjenjih. Napačna odločitev lahko pomeni
razliko med dobljeno in izgubljeno tekmo.
Dodatne, neštevne
kvalitete so izkustveno taktične narave, npr. določitev
vrstnega reda napadanja in branjenja, določitev vrstnega
rega napadalcev ter postavitev branilcev.